Time flies - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tina Kats - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tina Kats - WaarBenJij.nu

Time flies

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

16 Mei 2014 | Indonesië, Denpasar

Ik beleef eigenlijk niks, maar ik vond dat het wel tijd was voor een blogje!

Maandag zijn Peter en Mem met een aantal uur vertraging vertrokken van dit prachtige eiland. Door de vertraging ben ik nog even op mijn scootertje gestapt en hebben we nog geluncht smiddags. Kon mooi even!

We zijn die zaterdag ervoor sochtends om 9:00 vertrokken naar dé toeristische trekpleister van Bali: Pura Tanah Lot. Pura betekend tempel en waarom komen hier dagelijks 100029730197 chinezen en 291873912863 andere toeristen op af? Omdat hij in het water ligt. Naja erg bijzonder denken jullie misschien maar goed, alsof de eiffeltoren zo spectaculair is, en daar rennen jullie ook massaal op af om fotos te maken. Haha.
De mythe is dat er een hogepriester in de 16e eeuw vanuit Java naar Bali was gevlucht ivm de islam. Tijdens zijn reis bleef hij langs de westkust om daar te mediteren. Hij kreeg ruzie met een lokale hoge leider en de hogepriester van Java verplaatste zo de tempel de zee in. Hij gooide zijn sjerpen in de zee waarna die veranderden in giftige zeeslangen. Nog altijd zitten deze slangen daar in de grotten bij de tempel en ik heb 1 geaaid. ZOOOO LIEF. Dus niet. Maar ik heb m wel 1 seconde geaaid. De heilige slangen worden gezien als levende bewakers van de tempel. Naja goed, wat iedereen hier van geloven mag je zelf weten.
Het grappige aan deze tempel was dat we, onder begeleiding, naar de tempel konden lopen en daar was een zoetwaterbron. Heel apart midden in de zee, en ik als nuchtere fries denk dan meteen dat ze daar een waterleidingkje naar getrokken hebben maar goed. We doen allemaal alsof we het geloven dus ik nam ook een slokje, waste mn hoofd en werd daarna ingelijfd en kreeg ik "heilig water" in mn ogen gespetterd (kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling was) en rijstkorrels op mn voorhoofd gedrukt.
Verder mag je niet in de tempel, alleen als je gelovig bent.

We waren na een half uur/3 kwartier de locatie ontvlucht want we werden inmiddels omsingeld door mensen van Java die met ons op de foto wilden omdat we blank, blond en blauwe ogen hadden en we kregen de ene tele lens van een chinees na de andere in ons oog geprikt. Tijd om te gaan.

Verder lekker op het strand gelegen en gesurft met mn nichtje. Ook wel weer bijzonder om dat "gewoon" op Bali te doen!
Ook zijn we met school op field trip geweest naar Bali village.
Een dorpje wat nog de "oude" technieken en rituelen van Bali vasthoudt. Prachtig om te zien. En geweldige fotos gemaakt. We hebben hier gezien hoe ze een kokosnoot openmaken en opeten, en we hebben op ossen gereden om het land om te ploegen, ook hebben we rijst geplant, gezien hoe ze kokosnoten uit een boom plukken, een basisschooltje met schattige kindjes gezien, een vrouw van 90 die op pruimtabak zit te kauwen, en een hanengevecht. Deze zijn officieel illegaal omdat gokken in indonesie verboden is maar ook ivm het welzijn van het dier. Maar deze hanen hadden geen messen aan hun poten vastgemaakt zodat ze elkaar tot de dood moesten bevechten en er werd ook niet gegokt. Alsof we terug de tijd in gingen. Heel leuk! En een aanrader voor degene die ooit op Bali komt.

De rest van de week hard bezig geweest met school maar vanaf morgen mag dan eindelijk de vakantie echt beginnen.
We gaan morgenochten om 7:00 richting de haven om daar naar Gili Trawagan te varen. (Google het maar even voor wat vreselijke fotos)
De gili eilanden zijn 3 mini eilandjes ten oosten van Bali en er is daar alleen zout water. "Duhhh" zei Lies vandaag tegen mij op de app. Maar ik bedoel zout water uit de kraan, zout water uit de douche, zout water in het zwembad. Alles dus. En ja, ook de zee, nog steeds.
Hier blijven we slechts 2 nachtjes want het eiland is zo klein, dat als je op de fiets stapt en met je ogen knippert, fiets je aan de andere kant de zee in.
Maandag vertrekken we naar Lombok en daar zullen we waarschijnlijk tot en met zondag in het zuiden verblijven. Ook hier weer prachtige stranden en Lombok is iets kleiner dan Bali dus hier valt wat meer te beleven dan op de Gili's.

Foto's van Tanah lot, surfen en Bali Village zitten in het album via deze link:

Groetjes!

• 16 Mei 2014 - 23:17

Mem:

Hoi famke,

Na alles al te weten natuurlijk, even een tipje,
    Heb je een grote fles haarcrème mee naar de Gili eilanden? Anders sta je een kwartier je haar na een zoutwaterdouche uit te kammen!!!
    En op Lombok niet het Sasak dorp met stam vergeten te bezoeken.
    Volgens informatie op internet is het mooiste strand in Senggigi, maar dat is toch echt Kuta!!!
    Succes, en veel plezier op deze prachtige Indonesië eilanden!!!
    En geniet van speedboot reisje!

Tút

• 17 Mei 2014 - 12:02

Heit:

Het was weer een prachtig literair hoogstandje van een hoog humoristisch gehalte en je kon als het ware de belevenissen mee zien door jouw ogen....(je moet toch nog maar eens nadenken over de school voor journalistiek). Veel plezier nog de laaaaaaaatste weken en we zien je 22 juni....! #zinin. Laaaaaaaterrrrrssss xxxxxxx