Hua Hin, stinkwas en smetvrees - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Tina Kats - WaarBenJij.nu Hua Hin, stinkwas en smetvrees - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Tina Kats - WaarBenJij.nu

Hua Hin, stinkwas en smetvrees

Door: Tina

Blijf op de hoogte en volg Tina

17 Februari 2014 | Thailand, Hua Hin

Hallo allemaal!
We hebben weer wat beleefd dus na een belevenis volgt een blogje!
Dit wordt een lang verhaal vermoed ik dus gaat u er even voor zitten.

De titel verraad al waar ik over ga zeuren. Over stinkwas en smetvrees. Maar ook over ons weekend in Hua Hin en over spirit houses.
Daar begin ik even mee, want was het helemaal vergeten te vertellen. Eerst een lesje Thaise cultuur, dan de avonturen in Hua Hin mensen. Want in elke tuin zie je kleine huisjes staan en we vroegen ons toch af waar die huisjes voor zijn. Zouden het vogelhuisjes zijn? Niks bleek minder waar, het zijn spirit houses (geesten huisjes). De bevolking in Thailand is grotendeels boeddhistisch en geloven in geesten. Er zijn goede en kwade geesten en die wil je niet in je huis hebben! De goede wel, die doen niks maar kwade geesten, die zorgen voor onrust, gooien dingen om in je huis, en dat wil je niet hebben, klinkt logisch. Dus heeft elk Thais huis/gebouw/school een spirit house. Deze houden de mensen ook schoon want welke geest wil er nou in een vies huis wonen? Dan komen ze alsnog naar jou huis om daar te wonen. Aldus de lerares Thais he. Ik geloof het allemaal maar. Ze brengen er ook eten en drinken heen voor de geesten en het is gezegend ofzo, zodat de geesten er niet uit kunnen. Beetje dubbel op met het schoonmaken maar goed. Mooi verhaal wel. Sommige zullen nu denken: waaaaaar slaat dat nu weer op? Maarja alsof het verhaal van jezus zo logisch is met hemelvaart en weer terug komen op aarde ofzo en lopen op water.. (Ik weet de chronologische volgorde niet echt, maar je snapt mn punt). Geloven zijn ingwikkeld.
Ik zal nog een foto maken van "ons" spirit house maar hier eerst een linkje naar spirit houses:
https://www.google.com/search?q=spirit+houses&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=BL4BU5GzMI6jiQfV8oC4DA&ved=0CAkQ_AUoAQ

Leuk he, tot zover de cultuur. Nu weer naar afgelopen weekend. Want we waren dus van vrijdag tot en met zondag in Hua Hin! Een reis van 230 kilometer. Vrijdag ochtend om 6:00 stonden we (bijna klaar) om taxi's op te zoeken. Om 6:30 daadwerkelijk vertrokken. 2 taxi's aangehouden en op naar Mon Chit, het treinstation. Daar met de skytrain (klinkt spectaculairder dan het is) naar Victory Monument en vanuit daar gingen taxibusjes naar Hua Hin. Dit duurde maar even want het busje was zo gevuld met mensen en 4 uur later, om 10:30 waren we aangekomen bij het Euro City hotel.
We kregen een "discount" want de kamers die we geboekt hadden met balkon waren er niet meer.. Naja de discount was dat we gewoon de prijs betaalden van de kamer zonder balkon. Ag boeiend, het was maar voor 2 nachtjes slapen. De kamers zagen er oke uit. Het kostte dan ook nog geen 15 euro per nacht dus je mocht er niet teveel van verwachtten. Het leek in ieder geval schoon. :)

We hebben spullen gedropt en zijn meteen naar het strand gegaan. Bij aankomst van het strand stonden er 10 paarden te wachten waar je ritjes op kunt maken. Ja erg leuk, maar dat willen we niet en die paarden stonden daar maar wat in het zand te pissen. En daar loop je dus lekker over heen (hier komt al een gedeelte smetvrees naar boven, later meer). Maarja, snel slippers uit, verstand op nul en een paarden vrij plekje vinden op het strand. Dit strand was weer bevolkt met gebruinde 60 plussers die hun huid al minimaal 50 jaar aan de zon hebben blootgesteld en dus nu inmiddels ook een Ethiopisch paspoort aan mogen vragen zo zwart waren deze mensen. Dat was in ieder geval niet mijn doel..
Er stond een lekker windje en er was ook een behoorlijke branding aanwezig. Heerlijk wat een top weekend zou dit worden. Toen het mij en Job wat te warm werd zijn we gaan lunchen en toen we terug kwamen was iedereen verfikt. Dat krijg je met die klote olie met 4SPF. Dom dom dom. Job en ik waren wel wat rood hier en daar maar hadden er weinig last van. Oppassen dus.
Op de foto's zie je ook allemaal kindjes om ons heen staan op het strand. Deze kwamen uit allerlei Aziatische landen en hadden een engels project. Het was waarschijnlijk een Engelstalige school. Ze stelden ons vragen zoals: Hoe heet je? Waar kom je vandaan? Wat is je favoriete Thaise eten? Heel schattig. En ze waren zo verlegen!
Verder konden ze voor geen meter Engels want als je ze vroeg: waar kom je vandaan dan keken ze me een beetje schaapachtig aan.

's Avonds zijn we lekker gaan eten op aanraden van een docent van ons, die had in Hua Hin gewoond. Voor €15 voor en hoofd gerecht en drinken. Tis om te lachen. T eten was ook echt goed! (Foto's komen weer op mijnalbum).
Het was die dag een boeddistische feestdag en dan verkopen ze geen alcohol. Gelukkig had de rest de dag ervoor al wat ingeslagen en ik kon nog gewoon wat kopen bij de Family Mart (de winkel, die zich niet aan regels houdt). Top. Lekker naar het strand gegaan en daar wat gedronken en gegeten op ons handdoekje. Wat een heerlijke avond hadden we. Ik was echter al snel gesloopt, en die 2 kleine drankjes (zou je zeggen) tikten er snel in doordat je de hele dag met je dikke bakkes in de zon had gelegen dus ik ging samen met Esmee weer terug naar huis. De rest bleef tot een uur of 5 hangen.

De volgende dag skipte Kim het ontbijt en bleef liggen (ja dat krijg je ervan haha) en ook Job moest ik bijna het bed uit slaan. Maar hij was nog net op tijd. (10:00, ontbijt sloot ook om 10:00). Er was nog even commotie want we moesten ineens betalen voor het ontbijt en dit zat officieel bij de prijs in. Ze wilden ons er denk ik bij naaien want zelfs in de lonely planet staat dat ontbijt altijd bij de prijs in zit. Gelukkig gingen we niet akkoord en ineens was het ontbijt wel gratis. Achterbakse....... Goed. Het ontbijt leek eerst echt mega super triest. Brood met boter en iets van smerige jam kon je erop doen. Meer was er niet naast thee en koffie. Maar toen we aan het eten waren kwam er ineens een omelet met 2 worstjes en wat salade. Top! Kon wel uit dit hotel. :)

Die dag zijn we naar een ander strand gegaan en hebben meer de schaduw opgezocht. Hier was een monkey temple want de apen liepen daar over die berg heen. 1 aap was verdwaald denk ik en scharrelde met zn bolle lijf (hij was nogal dik) over het strand. Ik ben m gaan volgen en heb hem gefilmd en op de foto gezet. Toen t oke leek (de aap maakte t echt geen reet uit) kwam de rest ook kijken. (Mietjessss).
Maar later op de middag maakte ik ff vrolijk een "selfie" met deze aap en Job wilde ook op de foto, en die werd vrolijk gebeten door onze kleine vriend. Kut beest. Snel weer weggegaan en de beet is meer een klein schrammetje dus vaccinaties hoeven we niet te halen. (Hopen we, we houden t in de gaten).
Het water was hier heel helder en ik ben met de mannen op een banaan geweest. Esmee en Kim zeiden dat ze geen goede bikini aanhadden. Naja ze hebben wat gemist. Ge-wel-dig! Op die branding te kletsen, mn armen werden bijna uit de kom gerukt en ik had alleen maar de slappe lach. Op een gegeven moment had de bestuurder van de jetski (dat trok ons voort) ons eraf gemieterd en hij tankte de jetski ff bij, en stak daarna een sigaret op. Heel normaal, goede combi ook met die benzine. Voor de zoveelste keer: veiligheid voorop!
Ook kreeg ik tijdens de 2e keer dat we eraf gemieterd werden, een dikke lading zout water door mn neus en mond. Heeerlijk. Doet een mens goed. Ik had 'savonds direct hoofdpijn. Ellende.
Job had de GoPro om op de borst en dit zal vast geniale beelden opgeleverd hebben. (Zal zo terug kijken)

Verder wil ik nog even zeuren en nog wat vertellen over school.
Eerst het zeurgedeelte maar.
1. Ik mis schone was.
2. Het is hier heel vies, groetjes uit Thailand.
Nummer 1: alles wat ik hier in de 100 jarige wasmachines flikker komt er niet schoon uit en het ruikt niet fris. Vandaag heb ik het bij een wasserette in de straat geprobeerd (ik zag van de week dat ze nieuwe wasmachines installeerden) en meteen ook ander wasmiddel gekocht, waspoeder en vloeibaar. Ik kreeg die zak met poeder daar niet open dus die andere erin gegooid. Na 40 minuten kwam ik terug en ooooooooh ein-de-lijk! Het rook zoo lekker!! Maar het was niet schoon. Mijn roze gay broekje zat nog onder de vlekken en heb het thaise was vrouwtje proberen uit te leggen of zij het voor me kon schoon maken. Ik zei 40 baht? En ze zei tomorrow, 20 baht.
Prima. Morgen terug, kijken hoe mijn broek er dan aan toe is. Heb de was meteen opgehangen thuis en als ik nu op het balkon kom of in de kamer ruikt het zelfs naar frisse schone was. Ik ben zoo blij!
Alleen de bikini is nog vies (zo lijkt het, van het zand) en de witte bh (oeps erbij in gegooid) is ook nog niet wit.. Helaas kun je hier in Thailand geen graden instellen. Hopeloos systeem. Maar ik vraag het thaise was vrouwtje morgen wel.

Punt 2. Deze regel had zo op een ansichtkaart kunnen staan. De kakkerlakken liepen in Hua Hin over de straat en je moest uitkijken op dat je niet 1 vertrapte. Het schijnt dat dan de eitjes eruit komen en als je die meedraagt op je schoen dan ben je dus helemaal de klos.
Ook Dennis en Martijn hadden een kakkerlak in de badkamer van het hotel. Verder wordt de desinfect van Sietske ontzettend vaak gebruikt (nogmaals heeeeel erg bedankt daarvoor) en ik hoop dat het hier ook te koop is want ik kan nog wel 10 liter gebruiken.
Het is hier zo vies :(
Mn smetvrees ontwikkeld zich in rap tempo op deze manier.
Verder vond ik het na weer een stranddag gister wel mooi, en had ik zin om naar huis te gaan. Want Sita Villa begint toch wel een beetje als "thuis" te voelen. En dat maakt het allemaal wel wat fijner en makkelijk voor me. :) Nog geen tijd gehad voor heimwee!

Nog even over school. Esmee werd in zee aangesproken door verlegen thaise mensen. En ze vroegen wat we hier deden en waar we vandaan kwamen. Esmee antwoorde dat ze op Rangsit University studeerden waarop de interviewers meteen gingen buigen.
Het blijkt dat Rangsit een privé school is waar kinderen van rijke en bekende Thaise mensen naar school gaan. (Dit verklaard ook de dure auto's die er staan, waaronder een dikke Porsche).
Heel vreemd. En ik wil niet dat ze buigen.
De vrouw van ons hotel heeft de taxi terug geregeld en ik zei dat de eindbestemming Rangsit University was, ook zij kende dit meteen. Heel apart, in hun ogen zijn we super rijk. (Zijn we ook vergeleken met hun).
Ik heb gevraagd wat een afgestudeerde hier verdiend als starter. Met een bachelor: 15.000 baht, dat staat gelijk aan schrik niet: €350. Triest. Ik verdiende nog meer maandelijks met mn bijbaantje van 12 uur in de week..
Weten jullie dat ook weer!


Linkje voor de nieuwe foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=WPTH7HU8#RWRIQKF8

Vandaag dus lekker vrij en wasdag gehad. Vanavond wil ik een uurtje zwemmen (wil zo graag hardlopen, maar dat mag hier niet. Want dan komen de straathonden achter je aan, joe!). En zo maar even bezig met school. Moet toch...

Laterssss

  • 17 Februari 2014 - 10:22

    Mem:

    Wat heerlijk dat die was van jou nu beter is !!
    En ik denk, als je weer in Ned. bent, ben je genezen van je 'smetvrees'.

    Dikke tút fan ús


  • 17 Februari 2014 - 11:02

    Mem:

    Oh, ja vergeten te zeggen, maar wat mooi dat Sita Villa een beetje als 'thús' voelt, prachtig!
    Bist in topper.

    mem.

  • 17 Februari 2014 - 11:26

    Hannelore:

    Hey Tina,

    Wat leuk om jou belevingen in Thailand hier te kunnen lezen, ik wens je Nog een hele fijne tijd!

    Groetjes Hannelore

  • 17 Februari 2014 - 12:25

    Theunis:

    Duizenden mensen in Nederland zaten weer vol spanning te wachten op de verhalen van onze "razende reporter" in Thailand. En hun wachten werd wederom beloond met een prachtig humoristisch verhaal uit het verre Oosten. Ik heb weer smakelijk gelachen om je doldwaze avonturen op deze redelijk zonnige maandag en begin me nu toch echt af te vragen,of je misschien niet naar de school voor journalistiek moet....... Hier alles okay,na wederom een prachtige overwinning van ons clubje. Vanmorgen les gegeven op Montessori P.J. En vanmiddag o.a.een examen met onze Chinese vluchteling Djinbo,wiens chauffeurskunsten ongeveer gelijk staan aan die van een hagedis op een racefiets,dus kassa.......
    Van heimwee nog geen sprake,merk ik......nou wij missen jou wel hoor. Gelukkig is er Facebook en jou reisverslagen helpen ons ook,om het "leed" ietsje te verzachten.
    Tot laaaaterrrrrsss! xxxxxx

  • 17 Februari 2014 - 13:11

    Tante Es:

    Eén woord: Ge-wel-dig!

    Nou, nog eentje dan: Hi-la-risch!

    xxx

  • 17 Februari 2014 - 20:31

    Linda:

    Hej Tina!

    Leuk om je belevenissen te lezen! Bijzonder om in zo'n totaal andere wereld/cultuur te wonen! Lijkt mij dat je je prima vermaakt en gelukkig heb je geen last van heimwee. Geniet van de mooie tijd daar en doe zo veel mogelijk leuke dingen! Maar dat komt vast wel goed ;) Ik zal je verhalen blijven volgen!

    Groetjes Henk-Jan en Linda


  • 19 Februari 2014 - 13:35

    Henk De Jager:

    Hoi Tina, vanuit dat voorjaars achtlge kikkerland kom jij er nu ook achter dat er " meer " is onder de zon. Leuk wat je beschrijft wat er zo al op je weg komt.
    Vanuit onze ontspannen stoel genieten we mee van je verslaglegging en prachtige foto's.
    Heb je de Canon spiegelreflex mee?

    Groetnis en ga zo door!

  • 23 Februari 2014 - 09:34

    Tante Es:

    Eh, komt er nog wat van? 't is dacht ik ik wel weer tijd voor n nieuwe update :-)

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tina

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 12990

Voorgaande reizen:

11 April 2014 - 20 Juni 2014

10 weken Bali

31 Januari 2014 - 11 April 2014

10 weken Bangkok

Landen bezocht: